Meme лъжливо твърди, че динозаврите са изобретени само за да докажат, че еволюцията е реална. Няма „dinohoax“
Снимка: apnews.com
AP News | 2023-12-28 | 21:48:19

ТВЪРДЕНИЕ: Думата „динозавър“ е измислена преди да бъдат открити първите фосили на динозаври, което доказва, че праисторическите влечуги никога не са съществували.

ОЦЕНКАТА НА AP: Невярно. Хората откриват вкаменелости на динозаври от хиляди години, въпреки че експертите широко признават английски хирург и съпругата му, че са разпознали значението им след откриването на зъби на динозаври от двойката през 1822 г. в гора южно от Лондон. Английски анатом и палеонтолог измисли думата „динозаври“, научното наименование на динозаврите, което означава „ужасен гущер“, през 1842 г.

ФАКТИТЕ: Милиони години след изчезването на динозаврите, потребителите на социалните медии копаят стар мем, за да отрече, че древните зверове някога са бродили по Земята.

„Сър Ричард Оуен, който създаде термина динозавър, искаше да докаже, че еволюцията е вярна“, гласи изображение, споделено в Instagram. „Той знаеше, че мнозина в научната общност прегърнаха същата цел. Беше разорен и отчаяно искаше да успее. След изобретяването на „динозавъра“ през 1842 г., удивително, първото откритие на динозавър се случи през 1858 г.“

В горния ляв ъгъл на изображението думата „dinohoax“ се появява под снимка на тиранозавър рекс.

Не е ясно откъде произхожда мемът, но търсенето в Google на „dinohoax“ показва, че той циркулира онлайн поне от 2019 г.

Оуен, английски анатом и палеонтолог, въвежда термина динозаврия през 1842 г. за да опишат три вида изчезнали влечуги, които са били официално наименувани през първите десетилетия на 1800 г.

Но експертите казват, че фосилизирани останки от динозаври са били откривани през цялата човешка история, въпреки че не са били широко признати за какво те са до 19 век.

„Хората се интересуват не само от вкаменелости, но и от вкаменелости на динозаври, със сигурност от хиляди години“, каза пред Асошиейтед прес Брус Либерман, директор на Палеонтологичния институт към Университета на Канзас.

Той обясни, че има археологически и други видове доказателства, сочещи към осъзнаването сред ранните цивилизации на създанията, които ще станат известни като динозаври. Например индианска пиктограма на гигантска птица, датирана от около 500 г. сл. н. е., е намерена до място, където са открити и отпечатъци от динозаври.

Гидеон Мантел, английски хирург, и съпругата му Мери Ан Мантел са широко смятан от експертите за първия, който разглежда вкаменелостите на динозаври през модерен научен обектив. Двойката, и двамата любители палеонтолози, отбеляза значението на вкаменелостите като принадлежащи към различен тип влечуги след откриването на зъби на динозаври в гората Тилгейт, приблизително 27 мили (44 километра) южно от Лондон, през 1822 г.

След като забелязва прилики между фосилизираните зъби и тези на живите игуани, Гидеон Мантел публикува статия със своите открития през 1825 г., назовавайки съществото, на което последният принадлежи, игуанадон. Години по-късно Оуен ще използва думата dinosauria, за да опише игуанадона и две други същества, наречени приблизително по същото време - мегалозавърът и хилеозавърът.

„Тези три примера представляват първите, които са официално идентифицирани, описани, и са наречени научно като изчезнали животни“, каза Мат Фридман, директор и асоцииран уредник в Музея по палеонтология на Университета на Мичиган, пред АП в имейл. „Оуен беше подходящо впечатлен от разликите между тези три древни същества и „обикновените“ влечуги, за които реши, че заслужават собствена група, динозаврите.“

Фридман добави, че „въпреки че по това време са били в обръщение различни еволюционни идеи“, Оуен е измислил думата динозаврия почти 30 години преди публикуването на „Произхода на видовете“ на Чарлз Дарвин, смятан за крайъгълен камък на еволюционната биология.

Освен това, Оуен не е „отчаян да успее“, противно на твърдението, разпространяващо се онлайн.

„Оуен е един от най-видните британски биолози от средата на 1800 г., а не някакъв неизвестен учен, работещ в неизвестност и търсещ голям пробив,” пише Фридман.
___
Това е част от усилията на AP да се справи с широко споделяната дезинформация, включително работа с външни компании и организации за добавяне на фактически контекст към подвеждащо съдържание, което се разпространява онлайн. Научете повече за проверката на фактите в AP.

Източник: apnews.com